Turbo Silesia
Tel: 32 299 13 13,   793 666 676

turbo img  Turbosprężarka jest zbudowana z trzech głównych elementów, których prawidłowa konstrukcja i wykonanie gwarantują zapewnienie założonego stopnia doładowania oraz sprawności mechanicznej.

Pierwszym elementem jest obudowa środkowa, w której łożyskowany jest wałek łączący koło turbiny z kołem kompresora.

Drugi element stanowi turbina gazowa (będąca tu rodzajem silnika), która napędza poprzez wałek koło kompresora.

I wreszcie trzecim elementem jest sprężarka (kompresor) typu odśrodkowego.

Dodatkowo w turbosprężarkach silników pracujących w szerokim zakresie obrotów lub też w turbosprężarkach o małych momentach bezwładności układów wirujących, dających efekt doładowania już przy niskich obrotach silnika, występuje urządzenie regulujące maksymalne ciśnienie doładowania (realizowane poprzez upust spalin typu by-pass lub zmienną geometrię obudowy turbiny).

1.

Demontaż turbosprężarki na części składowe

proces regeneracji

2.

Ocena stanu uszkodzenia oraz szczegółowe pomiary

Wszystkie elementy są poddawane szczegółowej inspekcji w celu ustalenia ich przydatności lub konieczności wymiany. Na tym etapie określamy ewentualne przyczyny uszkodzenia. Także te, które wystąpiły w pojeździe. Ich usunięcie przed montażem naprawionej turbosprężarki ma kluczowe znaczenie dla jej niezawodnego funkcjonowania.

proces regeneracji

3.

Czyszczenie wszystkich elementów turbosprężarki

Zdemontowane części są czyszczone w myjkach ciśnieniowych i ultradźwiękowych z zastosowaniem specjalistycznych preparatów chemicznych. Obudowy żeliwne są piaskowane a aluminiowe szkiełkowane.

proces regeneracji

4.

Precyzyjne wyważenie zespołów wirujących wałek + koło kompresji na wyważarce TB COMFORT niemieckiej marki SCHENCK.

proces regeneracji

5.

Montaż oraz wysokoobrotowe doważenie zmontowanego rdzenia turbosprężarki, test szczelności

Przed rozpoczęciem montażu rdzenia turbosprężarki uszkodzone lub zużyte części (zestaw naprawczy podstawowy, wałek, koło kompresji, korpus centralny itd.) zostają zastąpione nowymi zamiennikami o wysokiej jakości. Rdzenie są następnie poddawane procesowi wyważenia dynamicznego na wyważarce wysokoobrotowej MBRS-110 SCHENCK (Z wyważarek SCHENCK korzysta większość producentów turbosprężarek) Wyważenie dynamiczne jest krytycznym i najważniejszym etapem regeneracji dla zapewnienia najwyższej jakości usługi. W wyniku właściwego wyważenia eliminuje się drgania i naprężenia wirnika powstające podczas pracy co w efekcie przekłada się na większą żywotność, mniejszy hałas oraz ogólną funkcjonalność.

proces regeneracji

6.

Zmontowanie turbosprężarki

proces regeneracji

7.

Kontrola i regulacja ciśnienia doładowania.

Kalibrację układu zmiennej geometrii wykonujemy na maszynie Viscom FLOWBENCH. Regulacja VNT jest bardzo istotna z perspektywy właściwego doładowania w szerokim zakresie obrotów silnika oraz niwelowania zjawiska „turbodziury”. Optymalna regulacja pozwala nie tylko na uniknięcie problemów z niewłaściwym doładowaniem ale wpływa także pozytywnie na dłuższą żywotność turbosprężarki.

proces regeneracji

8.

Ustawienie i testy zaworów sterowników turbosprężarki

W ostatnim czasie coraz więcej turbosprężarek jest wyposażanych w elektroniczne sterowniki VNT oraz zawory z czujnikami kopiowania pozycji. Do diagnostyki oraz właściwej regulacji elektroniki stosujemy testery ATD-1 oraz Delta. Pozwalają one na obsługę sterowników w turbosprężarkach takich firm jak Garrett, Mitsubichi, BorgWarner (KKK), Holset, Toyota, IHI, Hitachi.

proces regeneracji

BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA

Zobacz