Turbo Silesia
Tel: 32 299 13 13,   793 666 676

turbo img  Turbosprężarki prawidłowo eksploatowanych silników samochodów osobowych nie wymagają częstych napraw, osiągają przebiegi 100 000 - 500 000 km a w samochodach ciężarowych nawet do 1 000 000 km.

Przyczyną ich ewentualnych wcześniejszych awarii są z reguły błędy w zakresie eksploatacji i serwisowania silników lub uszkodzenia innych układów współpracujących bezpośrednio z turbosprężarkami. Dlatego bardzo ważne jest ustalenie przyczyny awarii zanim zamontowana zostanie kolejna turbosprężarka.

Najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek to:

  • Zanieczyszczenie oleju lub jego brak czyli nieterminowe wymiany oleju silnikowego
  • Nieumiejętne uruchomienie silnika w uszkodzonym pojeździe długo stojącym "na placu"
  • Przedostanie się ciała obcego na koło kompresji wraz z zasysanym powietrzem
  • Pojawienie się drobnego elementu silnika w spalinach napędzających koło turbiny
  • Chwilowy spadek lub utrata ciśnienia w układzie smarowania silnika (niekiedy skutkuje dopiero po dłuższym czasie)
  • Nieumiejętna technika jazdy pojazdem z silnikiem turbodoładowanym

przyczyny awarii

przyczyny awarii

przyczyny awarii

przyczyny awarii

przyczyny awarii

przyczyny awarii

turbo img  OPIS NAJCZĘSTSZYCH PRZYCZYN AWARII

1. Ciała obce.

Często zdarza się, że obcy materiał wpada do korpusu wydechowego lub ssącego turbiny powodując uszkodzenia wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki należy sprawdzić drożność i czystość układu ssącego i wydechowego silnika. Pod żadnym pozorem i w żaden sposób nie wolno samodzielnie prostować łopatek wirnika. Układ wirujący wymaga wyważenia dynamicznego, przy zastosowaniu specjalnie zaprojektowanych do tego, bardzo precyzyjnych urządzeń!!!

2. Krótkie zaniki w doprowadzaniu oleju i brak odpowiedniego ciśnienia oleju.

Wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk spowodowane jest przez krótkie zaniki w doprowadzaniu oleju. Przyczyną takiego zjawiska może być:

  • Uruchomienie turbosprężarki bez zalania olejem
  • Wymiana oleju i filtra oleju
  • Długi okres nieużywania samochodu
  • Nieprawidłowy start silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
  • Niskie ciśnienie oleju
  • Zanieczyszczenie oleju np. paliwem lub płynem do chłodnic

Ponadto znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund) oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk powoduje w systemie łożysk turbosprężarki objawy przebarwienia.

Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju, a przyczyną może być:

  • Zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
  • Niesprawna pompa olejowa
  • Niski poziom oleju w misce olejowej
  • Zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu

3. Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem.

Występowanie głębokich rys na łożyskach spowodowane jest przez zanieczyszczony olej. Aby uniknąć tego typu uszkodzeń należy stosować olej i filtry wysokiej jakości oraz koniecznie wymieniać je zgodnie z zaleceniami producenta (nie zaszkodzi częściej), jak również po każdej naprawie turbosprężarki.

Awarie związane z zabrudzonym olejem, mogą być spowodowane przez:

  • Zniszczony, zużyty, zablokowany lub po prostu niskiej jakości filtr oleju
  • Zużycie silnika (często silniki nadające się do remontu kapitalnego)
  • Niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju
  • Niską jakość oleju silnikowego

4. Przegrzanie.

Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2, 3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie, a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.